Forældre-samarbejde


For mig er et godt samarbejde med jer, fyldt af gensidig tillid, respekt, glæde, fleksibilitet og åbenhed. Dette skal danne grobund for jeres barns trivsel, udvikling og tryghed.


Et godt samarbejde mellem jer som forældre og mig som børnepasser er vigtigt, da jeres barn hurtig kan aflæse, om I er trygge ved at aflevere barnet.​

Jeg forventer en åben og ærlig dialog omkring jeres barn og de oplevelser og erfaringer I har.


Mine værdier


  • Jeg forventer at vi samarbejder omkring jeres barns trivsel, udvikling, læring og dannelse
  • Jeg forventer et samarbejde hvor der er gensidig respekt, tillid og forståelse
  • En åben og ærlig dialog 
  • Jeg respekterer forældres forskelligheder, og anerkender at to børn ikke er ens, derfor tager jeg udgangspunkt i hvert enkelt barns behov og udvikling
  • Jeg lægger vægt på, at barnet er i centrum og fortjener nærvær, omsorg, tryghed, fordybelse og fællesskab
  • Jeg tror på at hvis vi spiller ens på begge baner i et fælleskab har jeg de bedste forudsætninger for at skabe god trivsel for jeres barn.

Overgangen


  • Det er jer der kender jeres barn bedst, derfor vil jeg rigtig gerne vide så meget som muligt omkring jeres barns trivsel når det starter her
  • Jeg har en samarbejdsaftale med børnehaven Smedegården hvor jeg og børnegruppen har mulighed for at komme forbi og sige hej og lege med
  • Jeg vil altid gerne besøge den børnehave jeres barn skal gå i hvis det er muligt
  • Jeg laver meget gerne et overleverings skema til børnehaven hvis I, som forældre ønsker dette.
    Ligeledes deltager jeg gerne i et overleveringsmøde hvis der er behov eller et ønske om dette.


Åben dialog


  • Jeg forventer en åben og ærlig dialog i det daglige omkring jeres barns trivsel og udvikling
  • Jeg ønsker at I, som forældre føler at I kan komme til mig hvis I har spørgsmål omkring hverdagen her i hjemmet, eller hvis I har spørgsmål eller en bekymring omkring jeres barns trivsel og udvikling
  • Vi snakker løbende sammen om jeres barns generelle trivsel og udvikling. Hvis det ønskes eller der ved behov for en samtale, afsætter jeg selvfølgelig tid til det.

  • Vurderingen af barnets udvikling og trivsel sker i et tæt samarbejde med jer forældre. Når der er særlige områder, der skal være fokus på sker dette selvfølgelig også i et tæt samarbejde med jer

Jeg vil løbende foretage en trivsels evaluering af jeres barns udvikling. Dette er ikke for at ”finde fem fejl”, men for at være med til at sikre barnets trivsel, udvikling og læring på alle områder.


Trivsels evaluering


Hvad er TOPI?


Når jeres barn går her i min pasningsordning, vil jeg to gange om året foretage en måling af barnets trivsel. Også kaldet for TOPI. 

TOPI står for "tidlig opsporing og indsats". Værktøjet styrker og kvalificerer arbejdet med den tidlige og forebyggende indsats.

Jeg anvender metoden her i min praksis så jeg har de bedste forudsætninger for at lave en vurdering af jeres barns trivsel. Det skal sikre, at jeg kan lave en rettidig indsats over for jeres barn, som fx kan være udfordret på trivsel, læring og udvikling.

Jeg har arbejdet med TOPI siden jeg startede som dagplejer og er derfor godt kendt med systemet.


Hvordan fungerer trivselsundersøgelsen?


Jeg foretager en trivselsundersøgelse af alle børn her, to gange årligt.

Konkret udfylder jeg omkring jeres barn et trivselsskema.

Skemaet har til formål at opspore børn i mistrivsel.


Når jeg undersøger trivslen, ser jeg på:

  • Børnenes færdigheder og kompetencer i sociale sammenhænge
  • Om de får tryghed og omsorg fra voksne
  • Om de er aktive og ligeværdige deltagere i fællesskabet
  • Om de har en positiv selvfølelse



De 3 positioner


På baggrund af undersøgelsen laver jeg en analyse og handleplan. Herefter placerer jeg barnet i henholdsvis grøn, gul eller rød position.


Grøn position

Betyder, at barnet er i god trivsel. Her handler indsatsen om at fastholde og vedligeholde den gode trivsel.


Gul position

Betyder, at der er tegn og signaler på, at barnets trivsel ikke er i balance. I et tæt samarbejde med jer forældre, undersøger vi, hvordan vi igen kan skabe balance i trivslen og handler på den viden. Her kan vi inddrage tværfaglige ressourcepersoner. Det kan fx være talepædagog omkring sproglige udfordringer.


Rød position

Betyder, at barnets trivsel er udfordret i en svær grad. Her er der behov for et tæt og aktivt samarbejde med jer forældre. Det vil ofte være i et udvidet samarbejde med tværfaglige ressourcepersoner.

Det kan for eksempel være en socialrådgiver, sundhedsplejerske eller psykolog.


En farvet position fortæller noget om, hvordan jeres barn har det i en bestemt sammenhæng.

Fx kan et barn trives godt hjemme, men oplever ubalance i trivslen

i situationer her i min pasningsordning - eller omvendt.


Når trivselsskemaet er udfyldt - hvad så?

Når jeg har lavet en vurdering af jeres barns trivsel, inddrager jeg jer forældre i et aktivt samarbejde.

Her vil jeg være undersøgende på, hvordan vi i fællesskab styrker barnets trivsel.

I forældre og jeg laver en handlingsplan sammen.

Hensigten er at vi gerne skal forbygge og sætte ind tidligt med et ekstra fokus hvis der er behov.

Jo tidligere vi tager hånd om eventuelle problemstillinger, jo nemmere er det at finde løsninger

og skabe balance.