For mig er et godt samarbejde med jer, fyldt af gensidig tillid, respekt, glæde, fleksibilitet og åbenhed. Dette skal danne grobund for jeres barns trivsel, udvikling og tryghed.
Et godt samarbejde mellem jer som forældre og mig som børnepasser er vigtigt, da jeres barn hurtig kan aflæse, om I er trygge ved at aflevere barnet.
Jeg forventer en åben og ærlig dialog omkring jeres barn og de oplevelser og erfaringer I har.
Mine værdier
Overgangen
Åben dialog
Vi snakker løbende sammen om jeres barns generelle trivsel og udvikling. Hvis det ønskes eller der ved behov for en samtale, afsætter jeg selvfølgelig tid til det.
Vurderingen af barnets udvikling og trivsel sker i et tæt samarbejde med jer forældre. Når der er særlige områder, der skal være fokus på sker dette selvfølgelig også i et tæt samarbejde med jer
Når jeres barn går her i min pasningsordning, vil jeg to gange om året foretage en måling af barnets trivsel. Også kaldet for TOPI.
TOPI står for "tidlig opsporing og indsats". Værktøjet styrker og kvalificerer arbejdet med den tidlige og forebyggende indsats.
Jeg anvender metoden her i min praksis så jeg har de bedste forudsætninger for at lave en vurdering af jeres barns trivsel. Det skal sikre, at jeg kan lave en rettidig indsats over for jeres barn, som fx kan være udfordret på trivsel, læring og udvikling.
Jeg har arbejdet med TOPI siden jeg startede som dagplejer og er derfor godt kendt med systemet.
Jeg foretager en trivselsundersøgelse af alle børn her, to gange årligt.
Konkret udfylder jeg omkring jeres barn et trivselsskema.
Skemaet har til formål at opspore børn i mistrivsel.
Når jeg undersøger trivslen, ser jeg på:
På baggrund af undersøgelsen laver jeg en analyse og handleplan. Herefter placerer jeg barnet i henholdsvis grøn, gul eller rød position.
Grøn position
Betyder, at barnet er i god trivsel. Her handler indsatsen om at fastholde og vedligeholde den gode trivsel.
Gul position
Betyder, at der er tegn og signaler på, at barnets trivsel ikke er i balance. I et tæt samarbejde med jer forældre, undersøger vi, hvordan vi igen kan skabe balance i trivslen og handler på den viden. Her kan vi inddrage tværfaglige ressourcepersoner. Det kan fx være talepædagog omkring sproglige udfordringer.
Rød position
Betyder, at barnets trivsel er udfordret i en svær grad. Her er der behov for et tæt og aktivt samarbejde med jer forældre. Det vil ofte være i et udvidet samarbejde med tværfaglige ressourcepersoner.
Det kan for eksempel være en socialrådgiver, sundhedsplejerske eller psykolog.
En farvet position fortæller noget om, hvordan jeres barn har det i en bestemt sammenhæng.
Fx kan et barn trives godt hjemme, men oplever ubalance i trivslen
i situationer her i min pasningsordning - eller omvendt.
Når jeg har lavet en vurdering af jeres barns trivsel, inddrager jeg jer forældre i et aktivt samarbejde.
Her vil jeg være undersøgende på, hvordan vi i fællesskab styrker barnets trivsel.
I forældre og jeg laver en handlingsplan sammen.
Hensigten er at vi gerne skal forbygge og sætte ind tidligt med et ekstra fokus hvis der er behov.
Jo tidligere vi tager hånd om eventuelle problemstillinger, jo nemmere er det at finde løsninger
og skabe balance.